Kvinnehelse i fokus

Sist oppdatert: 30. juni 2023

Jordmortjenesten i Bamble tar imot ca. 130 gravide i løpet av året. -Vi ønsker alle gravide i Bamble velkommen, sier jordmor Kari Ask.

ØNSKER VELKOMMEN: Jordmor Kari Ask har lang fartstid i kommunen. Nå ønsker hun alle gravide i Bamble velkommen til nye lokaler på Knutepunktet. (Foto: Magdalena Mianowicz)

På selveste kvinnedagen presenterer vi jordmortjenesten i Bamble, og den viktige jobben som de gjør.  Nylig flyttet Helsestasjonen inn på Knutepunktet og nå kan jordmor Kari Ask ønske alle gravide velkommen til nye lokaler.

Tilbyr mange tjenester

-Her tilbyr vi svangerskapskontroll i hele svangerskapet, etterkontroll, hjemmebesøk, celleprøver, og prevensjon, sier hun.

-Vi ønsker alle gravide i Bamble velkommen til svangerskapskontroll her så tidlig som mulig i svangerskapet for da henviser vi til tidlig ultralyd, forklarer hun.

130 gravide

Hun forteller at fødselstallene går ned i hele Norge, og også i Bamble. I fjor var det vel sånn ca. 130 gravide innom her. Flere av disse kommer tilbake etter noen år.

-Det er en veldig hyggelig jobb og folk er så forventningsfulle, sier hun.

Det blir likevel litt i overkant mye jobb for én jordmor å følge opp 130 gravide på helsestasjonen, og med hjemmebesøk.

Solid utdannelse

-Nå er vi så heldige å ha en jordmor til i en 50 prosent stilling, sier hun.

Hun legger likevel ikke skjul på at hun gjerne skulle hatt den andre jordmoren der i full stilling. For en jordmor må faktisk gjennom en 5-års utdannelse for å kunne utøve faget sitt.

Jobber med ungdommer

Det er også jordmor sin jobb å hjelpe til på helsestasjonen for ungdom. Der tar de imot alle, men det er kun jordmor som legger inn langtidsvirkende prevensjon.

-Det er et viktig arbeid som trolig har bidratt til en nedgang av antall aborter i Norge, sier hun.

Hjelper kvinner

Det er kvinnedagen i dag og det er kvinnehelse som står på programmet, og det er så bra, sier hun.

Nå tar helsestasjonen også imot ukrainske kvinner som får tilbud om celleprøve.

-Nesten ingen av de har tatt celleprøve før, forteller hun.

-Hvis alle kvinner nå gjorde det, så kan man utrydde livmorhalskreft. Så viktig er det, sier hun.

I Norge regner man med at livmorhalskreft kan nesten være utryddet innen 16 år, takket være HPV-vaksinen og verdens høyeste vaksinasjonsdekning, ifølge Folkehelseinstituttet. Det er også noe jordmor Ask er opptatt av.

Har lang erfaring

Hun har jobbet som jordmor i Bamble siden 1996. Før det arbeidet hun på sykehuset i 17 år, og det var helt klart en jobb hun likte godt.

-Det er jo kremen på kaka å ta imot nyfødte, det er ikke tvil om det, sier hun.

Det var likevel ikke alltid like stas å være på jobb både på 17. mai, jul og å jobbe netter, innrømmer hun.

-Det er ikke kremen på kaka, sier hun ærlig.

I fem år jobbet hun 50 prosent på sykehuset og 50 prosent i kommunen, helt til hun til slutt fikk en fulltidsstilling i kommunen.

-Jeg var så heldig som fikk den, avslutter hun.