Stor dag for Stokkevannet barnehage

Sist oppdatert: 30. juni 2023

Sist uke feiret Stokkevannet familiebarnehage 20-års jubileum. Rett før feiringen kom også gladnyheten om at barnehagen blir kommunal fra januar 2024.

EN GLAD GJENG: De ansatte i Stokkevannet barnehage har mye å feire. Fra nyttår fortsetter de sitt gode arbeid i kommunal regi. ( Foto: Magdalena Mianowicz)

-Vi har jobbet tett med Bamble kommune i forhold til pedagogisk utviklingsarbeid og andre ting så det blir bare en videreføring av et godt samarbeid, sier styrer Eva Solesvik.

Mye å feire

Det var all grunn til å feire for både barn, foreldre og ansatte ved Stokkevannet barnehage i forrige uke. Torsdag ble en viktig dag på alle måter. Det var strålende sol og pyntet til sommerfest, og klart for roseseremoni – en markering av at de største barna skal begynne på skolen fra høsten.

Det var også klart for en jubileumsfeiring for den foreldredrevne barnehagen. Det ble selvsagt feiret med en ekstra stor og god kake.

Blir kommunal fra nyåret

Tidligere samme dag kom også nyheten om at kommunestyret enstemmig hadde vedtatt en kommunal overtagelse fra 1. januar 2024. Dette hadde vært et ønske både fra foreldre og ansatte i barnehagen.

-Veldig positivt. Det var vi som tok initiativ til å gå i dialog med Bamble kommune om å bli en kommunal barnehage for da vet vi at driften er sikra på en trygg og god måte fremover, sier hun.

Fokus på trivsel

Flere av de ansatte har vært med i alle de 20 årene barnehagen har eksistert, og oppskriften på et godt og langt samarbeid deler styrer i barnehagen gjerne.

-Et godt lag, å spille hverandre gode og være rause med hverandre. Humor er kjempeviktig. Å se barna er vår styrke, og å ha et godt samarbeid med foreldre og barn, sier hun.

-Jeg tenker at det blir en spennende og nyttig prosess fremover og man vil sikkert lære noe mer og sikkert utvikle seg enda mer, avslutter hun

Vi gratulerer og gleder oss til å få Stokkevannet barnehage med på laget vårt fra nyåret.

Noen fakta om barnehagen:

Stokkevannet barnehage ligger på Rugtvedt. Den åpnet i 2003 og har plass til 53 barn fordelt på tre avdelinger: Andungen (1-2 åringer), Beveren (2-3 åringer) og Gjedda (4-5 åringer).

Barnehagen har et stort og variert uteområde. Her kan barna få utfolde seg fysisk ved blant annet å klatre, sykle, huske, spille fotball/basket og ake. Barnehagen har et skogsområde innenfor gjerdet hvor det er gapahuk, lekehytte og mulighet til å plukke bær på sommeren. De minste barna har et stort uteområde på baksiden av barnehagen som er spesielt tilpasset deres alder. Her er det klatrestativ, små husker, flere sandkasser og en liten akebakke på vinterstid.

Barnehagen har et flott nærmiljø med fine turmuligheter, både i skogen og nede ved Stokkevannet.