Ny ordfører og varaordfører i Bamble

Sist oppdatert: 06. oktober 2023

Jon Pieter Flølo (Frp) ble enstemmig valgt som ordfører i Bamble for de neste fire årene under gårsdagens kommunestyret. Lars Inge Rønholt (H) ble varaordfører.

Det var enighet om de to toppvervene under gårsdagens kommunestyret.

-Forrige gang Flølo var ordfører, var han kjent som en veldig samlende ordfører for kommunestyret og for kommunen. Det har vi stor tiltro til at du også kommer til å være denne gangen og at varaordfører Lars Inge kommer til å støtte deg videre i dette arbeidet og følge den samme trenden, uttalte Karsten Tønnevold Fiane på vegne av opposisjonen.

Foto: Gyrid Sandvik

Se flere bilder

Avtroppende ordfører Hallgeir Kjeldal overleverte ordførerkjedet til Jon Pieter Flølo. Han overrasket også med en spesiell gave til den nye ordføreren.

-Vi har dårlige klubber i denne salen her. Det er ikke noe style over det, sa den avtroppende ordføreren.

Han hadde derfor fått laget en klubbe utenom det vanlige. Ordførerklubben var laget av vår lokale filigransølvsmedmester Gry Grindbakken. Klubben og kloss er dreiet av eik av Harald Kittelsen etter tegninger fra Grindbakken. Valg av tresorten eik er til ære for plassen Eik i Bamble.

Steinen på endestykket er en solstein som Einar Bjordam hadde funnet på sin eiendom i Vest Bamble og har blitt slipt. Solstein er kjent helt fra vikingtiden som et hjelpemiddel under navigering på havet.
Dekoren består av siluetten av rogneblader, som var inspirert av broderte votter fra Bamble i Nasjonalmuseets arkiv.

Foto: Magdalena Mianowicz

Se bilder av ordførerklubben