Politiet blir styrket i Bamble

Sist oppdatert: 25. august 2023

I går kom nyheten om at Bamble politistasjon får to politimenn fra forebyggende, og to etterforskere som skal ha et ekstra fokus på saker fra nettopp Bamble.

SNART PÅ PLASS I BAMBLE: Ole-Martin Boerstad Riis og Frode Thorsås vil snart være på plass i Bamble. Her med lederen for politiet i Telemark, Dag Størksen ( i midten). Foto: Magdalena Mianowicz

Det var stor glede da leder for politiet i Telemark, Dag Størksen, kom med nyheten i politirådet i går om at politiet nå skal styrke politistasjonen i kommunen med i alt fire polititjenestemenn.

Mer politi i Bamble

Ordfører Hallgeir Kjeldal og varaordfører Torstein Dahl var nok informert på forhånd, så nyheten kunne feires med kake. Dette har vært en sak som Bamble-politikerne har vært opptatt av, og nå var det tid for feire at vi får et mer tilstedeværende politi her i Bamble.

-Vi har lenge hatt enn dialog om samarbeidet mellom politi og kommune, og vet at kommunen har ønsket et annet rigg ved kontoret her i Bamble, sier Dag Størksen, leder for politiet i Telemark.

FEIRET NYHETEN MED KAKE

Skal jobbe for Bamble

Han fortalte deretter at etterforskerne som har holdt til i politiets lokaler på Brotorvet vil flytte til Skien, mens politi-ressurser som skal jobbe med saker fra Bamble, også kommer til å holde til her i kommunen. Nøyaktig hvor politistasjonen vil være, er ikke bestemt helt enda. Det blir enten i lokalene på Brotorvet, eller i andre etasje på Byggmakker Havna på Sundby.

Godt samarbeid

Leder for forebyggende avdeling i politiet, Tor-Ragnar Steffensen, har vært politikontakt i Bamble frem til nå.

-Jeg må si at vi har hatt et veldig godt samarbeid med Tor-Ragnar Steffensen, sier Hallgeir Kjeldal.

TAKKET FOR GODT SAMARBEID: Ordfører Hallgeir Kjeldal takket Tor- Ragnar Steffensen for godt samarbeid.

Han er likevel glad for at når Steffensen nå gir seg, at han blir erstattet av flere politiressurser i Bamble.  Nå overtar nemlig Frode Thorsås og Ole Martin Børstad Riis, fra forebyggende. De vil altså være plassert her. I tillegg blir det to etterforskere som vil ha et ekstra fokus på saker fra Bamble.

Tettere på

Disse fire politi-ressursene vil hovedsakelig være til stede på dagtid. Det kan likevel bli mer besøk ute i felten der ungdom ferdes, også på kveldstid.

– Det jobbes nå også med å få en uniformert bil som skal være i Bamble, forteller Størksen.

POLITIRÅDET: Nyheten kom på gårsdagens møte i politirådet.