Spesiell gave til Sjømannsforeningen

Sist oppdatert: 30. juni 2023

Denne uken mottok Langesund og Omegns Sjømannsforening en tidlig jubileumsgave fra Bamble kommune.

Et nyrestaurert, gammelt natthus med lokal tilknytning er nå innlemmet i den tradisjonsrike foreningens samling. Ordfører Hallgeir Kjeldal overrakte den spesielle gaven, som han selv har vært pådriver for å hale i land.

Et natthus er kort fortalt en søyle som holder et skips magnetkompass. Det aktuelle eksemplaret sto i mange år om bord på båten «Adler» og var i privat eie hos Per Egil Rødsvik før Bamble kommune kjøpte det. Han overtok den maritime antikviteten etter sin far, som var båtens siste eier.

Da det ble kjent at natthuset skulle selges, var både Bamble-ordføreren og Kystlagets Dag Holmer blant dem som engasjerte seg for å beholde klenodiet i kommunen. Siden Langesundsfjorden Kystlag allerede har et slikt natthus, ble det bestemt at dette eksemplaret skulle overrekkes Sjømannsforeningen i anledning hundreårsjubileet i 2025.

Knut Bjerke, leder i Langesund og Omegns Sjømannsforening, mottok gaven med stor glede.

- Denne gesten setter vi virkelig pris på. Natthuset skal få en flott plass i våre lokaler, forsikret han.

På bildet: Knut Bjerke, Per Egil Rødsvik og ordfører Hallgeir Kjeldal
Foto: Bamble kommune