Strømbrudd og mye vær

Sist oppdatert: 30. juni 2023

Det har vært flere strømbrudd i Langesund i dag. Strømbrudd, i tillegg til mye vær og vanskelig kjøreforhold kan påvirke noen av kommunens tjenester.

Flere strømbrudd

Mer enn 440 beboere ble berørt av strømbruddet som mørkla hele Langesund i dag morges. Rådhuset var også uten strøm. Meldingene fra rådhuset nå er at strømmen er tilbake, men at den kommer og går. Skulle det komme flere og lengre strømbrudd, kan dette påvirke noen av kommunens tjenester.

Vanskelige kjøreforhold

Vind og snø som daler ned skaper også utfordringer i trafikken noe som også vil kunne påvirke og forsinke ulike tjenester fra kommunen.

Dette gjelder også brukere av hjemmetjenesten som må forvente forsinkelser på grunn av vanskelige kjøreforhold. Ved store utfordringer vil nødvendig helsehjelp bli prioritert.

- Skulle det bli behov for omprioritering av ansatte, vil praktisk bistand ikke bli prioritert, forklarer kommunalsjef for Velferd, Birgit Sannes.

Hun presiserer at alle som eventuelt får endringer i tjenester, vil bli ringt opp.

Mer utfordrende vær i helgen

Prognosene for helgen er ikke særlig oppløftende. Meteorologisk institutt har sendt ut to farevarsler om både flom og is.

Fredag kveld vil omslag til mildvær føre til ising og regn som fryser på bakken. Fra lørdag formiddag må vi belage oss på krevende kjøreforhold og svært glatte veier.

Meteorologisk institutt ber folk vurdere brodder. Huseiere blir bedt om å fjerne snø og is som kan hindre vannet fra å drenere fritt ut i kummer, stikkrenner og andre vannveier. På den måten kan du redusere risikoen for skade på din, og på naboens eiendom.