Test av varslingsanleggene 11. januar

Sist oppdatert: 30. juni 2023

I morgen kl. 12.00 skal alle landets varslingsanlegg testes. See important information in different languages!

Foto: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap

Important information is provided below in several languages.

To ganger i året, i januar og i juni, tester Sivilforsvaret varslingsanleggene (flyalarmene), for å sjekke at de virker og for å reparere de som er defekte.

Onsdag 11. januar klokken 12.00 tester de varselet «Viktig melding – søk informasjon», i alle kommuner som har varslingsanlegg.

Signalet

Signalet blir sendt i tre serier med ett minutts opphold mellom seriene. Signalet betyr at du skal søke informasjon i for eksempel radio, tv, aviser, på myndighetenes nettsider og i sosiale medier.

Flyalarmene

Norge har 1 250 flyalarmer rundt om i landet, som skal varsle befolkningen ved akutt fare. Varslingsanleggene er stort sett plassert i byer og tettsteder, og signalene kan høres av cirka halvparten av befolkningen. Varslingsanleggene kan bli brukt både i fredstid og i krig.

Nødvarsel på mobil

I dag kom også beskjeden om at et nytt system for nødvarsel til befolkningen er etablert.

DSB og Sivilforsvaret har sammen med Politiet, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet og mobiloperatørene nylig levert en løsning for mobilbasert befolkningsvarsling. Denne gjennomgår nå tekniske tester i utvalgte områder, og vil ikke bli testet på varslingsprøven 11. januar, opplyser Sivilforsvaret om på sine nettsider.

På rekordtid har mobiloperatørene og aktører på statens side fått på plass løsningen som gjør det mulig å sende varsel om fare til mobiltelefoner i hele landet i løpet av sekunder, kommer det frem i en pressemelding fra justis- og beredskapsdepartementet.

The Civil Defence will test air raid sirens on 11 January

Цивільна оборона випробовує сигнал повітряної тривоги в Норвегії 11 січня

Sivil Savunma Müdürlüğü, 11 Ocak`ta Norveç’teki uçak alarmlarını test edecek

Dezgeha Bergiriya Sivîl wê roja 11ê çile/kanûna duwem amûrên haydarkirina li dijî hêrîşên firokeyan biceribîne