Gratulerer, Thomas!

Sist oppdatert: 30. juni 2023

De siste årene har bamblingen Thomas Ødegaarden imponert både i langrennssporet og bak disken til SG Handel på Feset. Nå satser han fullt på idretten.

En hel liten delegasjon fra Bamble kommune, med to stolte ordførere i spissen, troppet opp på arbeidsplassen med kake og blomster i forrige uke. Det er nemlig ikke hverdagskost at en ekte bambling markerer seg i verdenstoppen og satser 100% på en profesjonell karriere i langløp.

Denne vinteren nådde Thomas sitt karrieremessige høydepunkt hittil, med andreplass i det øverste nivået i den prestisjetunge langløpscupen Ski Classics.

- En enormt imponerende prestasjon som det nesten er vanskelig å fatte betydningen av. Gratulerer så mye og lykke til med videre satsing, sa ordføreren før han overrakte gavene fra Bamble kommune.

Kjeldal skrøt også av arbeidsgiveren SG Handel, som har tilrettelagt for at Thomas kunne jobbe og ta fagbrev, samtidig som han har gått renn og fått rom til å utvikle seg som idrettsutøver.

Mestring og nye målsettinger

Thomas forteller at interessen for langrenn våknet da han var rundt 11 år og fikk et par skøyteski - innkjøpt på Intersport Brotorvet.

- Jeg kjente på en umiddelbar mestring den gangen, og siden har det bare fortsatt, forteller han.

Lokale klubber som Stathelle Ski og Grenland Ski har hatt stor betydning for fremgangen og motivasjonen som i dag gjør at Thomas kan leve ut guttedrømmen på profflag. Hvilken klubb som får æren av å samarbeide med Thomas fremover, er ikke offentliggjort i skrivende stund. Målsetting fremover er imidlertid ingen hemmelighet.

- Neste karrieremål er å sloss om flere pallplasser og mulige seiere i Ski Classics. Generelt er jeg ute etter flere topplasseringer, for å virkelig stadfeste at jeg hører hjemme blant de beste, avslutter den ydmyke bamblingen.

KLAPP PÅ SKULDRA: Varaordfører Torstein Dahl og ordfører Hallgeir Kjeldal med Thomas Ødegaarden i midten. Foto: CLA