Unge entreprenører

Sist oppdatert: 12. desember 2023

Elevene på 9. trinn ved Bamble ungdomsskole har fått prøve seg som gründere! Sjekk de kule idéene og se hvem som gikk videre til fylkesfinalen.

Prosjektet er i regi av Ungt Entreprenørskap – en organisasjon som jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.

Elevene har tatt utgangspunkt i FNs bærekraftsmål og utviklet innovative produkter i tråd med disse. Forrige uke ble forretningsidéene presentert for en jury bestående av blant annet politikere og næringsdrivende. Én av dommerne som lot seg imponere, er Bamble kommunes næringssjef, Hege Cecilie Timm Bjørnerud.

- Ungdommene er så flinke! De har vist at de mestrer hele prosessen fra konseptutvikling til samarbeid og innsalg, skryter næringssjefen. Hun roser også arrangøren og lærerne som skaper begeistring rundt opplegget.

- Nå vet ungdommene at det er mulig å virkeliggjøre gode idéer og skape arbeidsplasser med bærekraft i fokus. De har lært å henvende seg til potensielle samarbeidspartnere, og kjenner til at kommunen kan bistå med støtte og veiledning, sier Hege Cecilie.

Helstøpt vinner

Engasjerte elever og stolte lærere gledet seg til å vise dommerpanelet, foresatte og hverandre hva de har jobbet med.

Blant kreative apper, smarte energiprodusenter, lure droneløsninger og salg av bærekraftige produkter, var det én elevbedrift som imponerte juryen litt ekstra.

"Ocean Designs" presenterte et helhetlig og gjennomførbart konsept, med fokus på bruk av overskuddsplast i smykkeproduksjon. Den driftige gjengen hadde foretatt grundige markedsundersøkelser, og samarbeidet med den lokale bedriften Pipelife om å lage prototyper. I tillegg reklamerte de godt for produktet og tanken bak. Det er dermed "Ocean Designs" som representere Bamble ungdomsskole i fylkesfinalen neste år.

Andreplassen gikk til jentene bak "Claws Out", som hadde utviklet innovative bildekk med pigger som kan felles ut og inn etter behov. Ingeniørhodene i "Rain Power" fikk tredjeplass for sin spesielle takrenne med turbiner som muliggjør både strømproduksjon og resirkulering av regnvann.

Gratulerer til alle sammen!

Vinnerne i "Ocean Designs" sammen med næringsavdelingen i Bamble kommune og Inger Helen Hegna fra Ungt Entreprenørskap