Visste du at...

Sist oppdatert: 30. august 2023

... skjærgården i Bamble har fått en ny brygge på Vestre Holme? Mer informasjon og bildedryss får du her.

Hvem? Det er Øystein Thorkaas og Egil Tollefsen i Skjærgårdstjenesten som har bygget bryggen og benkene.

Hvorfor? Skjærgårdstjenesten jobber året rundt for å oppgradere skjærgården i Bamble med nye brygger, sveiser griller og sørger for nødvendige fasiliteter for besøkende. De rydder strender, driver med vedlikehold og er også de som rydder bort all søppelet etter besøkende.

Hvordan? Brygga er bygget av midler som kommunen har fått fra miljødirektoratet til dette formålet.

Vil du vite mer?

Det var Øystein og Egil som stod for planleggingen og utførelsen, og det tok ca. tre måneder å få laget brygga.

Laser ble brukt for å bestemme høyden, deretter måtte de borre mange (!) bolter ned i fjellet. Det var likevel bare begynnelsen av arbeidet for så måtte ramma på brygga sveises til fjellet.

Deretter begynte arbeidet med å borre enda flere hull i alle jerna for å feste treverket i, og så ventet litt av en jobb med å få skrudd alt på plass.

FLOTT BRYGGE: Vestre Holme har fått en ny brygge med benker og grillplass.

Arbeidet ble gjort fra en arbeidsflåte, og mye av sveisingen foregikk fra land.

I går var vi så heldige å få være med på en tur med Skjærgårdstjenesten for å kunne se den nye brygga…og vise den frem til dere.

På bildene: Øystein Thorkaas, Egil Tollefsen og
Frode Abrahamsen er fagarbeidere i Skjærgårdstjenesten