Ble ønsket velkommen

Sist oppdatert: 10. januar 2024

Fra 1. januar er Stokkevannet en kommunal barnehage. I går ettermiddag ble dette markert med blomster, og besøk av ordføreren.

NY PÅ LAGET: Styrer i Stokkevannet barnehage, Eva Solesvik (i midten) ble ønsket varmt velkommen på det kommunale laget av ordfører Jon Pieter Flølo og virksomhetsleder for barnehage, Linda Fedje. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Fikk skryt

-Vi kjenner jo godt til de her oppe. De som jobber her er veldig flinke og det er kun positive tilbakemeldinger som jeg har hørt. Vi ønsker de lykke til, sier ordfører Jon Pieter Flølo.

Ordføreren understreker at det er viktig at de som jobber i en barnehage har det bra, og at de trives godt enten den er privat eller offentlig.

Frem til nyttår var Stokkevannet på Rugtvedt en privat og foreldredrevet barnehage. I fjor feiret de 20-års jubileum med flere ansatte som har arbeidet i barnehagen i alle årene som den har eksistert.

Ønsket å bli kommunal

For å sikre driften av barnehagen, og de ansattes fremtid, ønsket barnehagen å fortsette sitt gode arbeid i kommunal regi. Det er Linda Fedje, virksomhetsleder for barnehage, svært glad for.

-Veldig positiv til det, og veldig glad for at dere valgte å komme til oss og spørre om kommunen kunne overta. Jeg tror det blir en styrke at dere er med på det kommunale laget, sier hun.

Hun forstår at foreldre ikke lenger ønsket å ta ansvaret for driften.

- Det handler om en økonomisk situasjon som er vanskelig og jeg forstår at foreldre synes at det er vanskelig å drive privat sånn som denne barnehagen har vært drevet, forklarer hun.

-Det er også viktig med de private barnehagene, og de mister jo dere, men vi er heldige som får dere, sier hun.

Ifølge Fedje sikrer den kommunale overtagelsen en kontinuitet i tilbudet til barn, i at barnehageplassen ivaretas, og arbeidsplassene.

-Vi har ikke hatt en kommunal barnehage i dette området før, og det tror jeg er en styrke for kommunen at vi nå har, sier hun.

I KOMMUNAL REGI: Stokkevannet barnehage er den eneste kommunale barnehagen på Rugtvedt.

Føles trygt og godt

Hovedpersonen selv, styrer ved Stokkevannet barnehage, Eva Solesvik, er glad over å være en del av det kommunale Bamble.

-Det føles jo trygt og godt å ha en forutsigbarhet og kunne tenke langsiktige planer for det har vært en utfordring tidligere når man har hatt en ustabil økonomi. Da har det vært vanskelig å lage planer både i forhold til opplæring og vedlikehold, sier hun.

Barnehagen vil på mange måter drives som før.

-Vi har jobbet tett med kommunen om pedagogikk og innhold hele veien og det vil jo bare ble enda mer styrket, det samarbeidet nå, sier hun.

Og så var det litt ekstra stas å få ordføreren på besøk.

-Ja, man retter seg litt opp og tenker at man er litt viktig, og det tror jeg at vi er, sier hun med et smil.

Vi gratulerer og ønsker Stokkevannet barnehage velkommen på laget vårt!

GODT LIKT: Den tidligere foreldredrevne barnehagen har hatt stort fokus på barna og et nært samarbeid med foreldre.

Noen fakta om barnehagen:

Stokkevannet barnehage ligger på Rugtvedt. Den åpnet i 2003 og har plass til 53 barn fordelt på tre avdelinger: Andungen (1-2 åringer), Beveren (2-3 åringer) og Gjedda (4-5 åringer).

Barnehagen har et stort og variert uteområde. Her kan barna få utfolde seg fysisk ved blant annet å klatre, sykle, huske, spille fotball/basket og ake. Barnehagen har et skogsområde innenfor gjerdet hvor det er gapahuk, lekehytte og mulighet til å plukke bær på sommeren. De minste barna har et stort uteområde på baksiden av barnehagen som er spesielt tilpasset deres alder. Her er det klatrestativ, små husker, flere sandkasser og en liten akebakke på vinterstid.

Barnehagen har et flott nærmiljø med fine turmuligheter, både i skogen og nede ved Stokkevannet.