Gratulerte våre europamestere

Sist oppdatert: 12. april 2024

Hannah (14) og Maria (14) fra Bamble gikk nylig helt til topps i EM i Drill. -Dere er fantastisk flinke, sa ordføreren da han overrasket jentene under tirsdagens trening.

BLOMSTER FRA ORDFØRER: Hannah Suithapar og Maria Victoria Rise ble overrasket av ordfører Jon Pieter Flølo som kom med gratulasjoner og blomster. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Over all forventning

Hannah Suithapar og Maria Victoria Rise fra Stathelle Drill representerte Norge under Europamesterskapet i Drill/ Twirling i Eindhoven i Nederland i påska.

Håpet til jentene var å kvalifisere seg til finalen. At det skulle bli gull, hadde de ikke drømt om.

- Det var fantastisk. Det var kjempegøy, forteller Hannah.

- Det er veldig gøy, legger Maria til.

Imponert over prestasjonen

Ordfører Jon Pieter Flølo var mektig imponert over hva jentene hadde fått til.

-Da jeg hørte at dere hadde vunnet, og da jeg så bilder fra deres opptreden så tenkte jeg - er det mulig å få det til? forteller han.

-Det trodde vi nesten ikke i Bamble at vi skulle få oppleve, legger han til.

OVERRASKET: Ordføreren måtte selv prøve, og overrasket med sine ferdigheter.

Trener nesten hver dag

Jentene har trent så å si hver dag i seks år, noe som virkelig har gitt resultater. Selv er de fortsatt overveldet over å ha blitt best i Europa i duett junior, så har det om mulig gitt de enda mer motivasjon.

-Det er veldig gøy å dra på trening. Man får venner fra litt andre steder på konkurranser som det er gøy å treffe igjen, forteller Maria.

-Og så får vi reist en del, legger Hannah til. Det er ganske gøy.

Det er fristende å spørre hva som er neste mål for jentene.

Vanskelig å toppe dette

-Det er vanskelig å toppe dette, forteller de. Det måtte i så fall ha vært VM.

Akkurat nå er de svært fornøyd med å være europamestere, og kan leve lenge på den opplevelsen.

For å kunne representere Norge i EM duett, må man være rangert som nr. 1 i Norge.

Jentene har, i 2023/24 sesongen, stort sett trent i Røholthallen og i flerbrukshallen på Grasmyr.

Norges eldste drillklubb

Stathelle drill er Norges eldste drillklubb og ble startet i 1988. Klubben har hatt landslagsutøvere og deltatt i internasjonale konkurranser i en årrekke, men har ikke klart å hevde seg i toppen før nå.

MED TRENEREN: Hannah og Maria og ordfører Jon Pieter Flølo sammen med trener  Henriette Adine Størksen.

Jentenes trener Henriette Adine Størksen er naturlig nok umåtelig stolt over deres prestasjon.

- Det største var egentlig å stå bak scenen og se at de klarte alle triksene sine og at de drillet helt perfekt som de nesten aldri har gjort før.

-Så nervøs de var før de gikk på, og så se at de får til det de har øvd på, nei det var altså så gøy, forteller hun

Treneren innrømmer at det da kom noen gledestårer, og enda flere da de vant.

- Det er det største jeg har opplevd som trener. Det var fantastisk, avslutter hun.

En liten oppvisning for oss