Husk båndtvang!

Sist oppdatert: 08. april 2024

I helgen måtte et rådyr avlives etter å ha blitt påført alvorlige skader av en løs hund. Husk at lovpålagt båndtvang gjelder fra 1. april til 20. august.

HOLD HUNDEN I BÅND: Båndtvang skal ivareta viltets velferd og gjelder for alle hunder, uansett størrelse eller rase. (Foto: Ruben Nikolai Selmer)

Bamble kommune minner innbyggerne om betydningen av å respektere den generelle båndtvangen.

Kan forårsake lidelse

I løpet av helgen mottok kommunen en bekymringsmelding om en løs hund som forfulgte et rådyr. Som følge av dette ble det kommunale vaktlaget for ettersøk mobilisert. Vaktlaget måtte dessverre avlive rådyret på grunn av alvorlige skader påført av hunden.

Det er viktig å understreke at løse hunder kan forårsake betydelig lidelse og til og med død hos viltet, spesielt i ynglingstiden. Båndtvangsbestemmelsene skal ivareta viltets velferd og gjelder for alle typer hunder, uavhengig av størrelse og rase (Unntatt tjenestehunder for politi, redning og ettersøk).

MÅTTE AVLIVES: Avlivet rådyr etter bittskader helt inn til beinmargen. (Foto: Viltnemnda)

Vi oppfordrer alle hundeeiere til å sette seg grundig inn i og etterleve båndtvangsbestemmelsene.

Les mer om regelverket