Kvotefri jakt på hjortekalv

Sist oppdatert: 17. april 2024

Bamble kommune har fått tillatelse til kvotefri jakt på hjortekalv i jaktsesongen 2024/2025. Det forutsetter at valdet er med i en godkjent bestandsplan.

Foto: Viltkamera (Øystein Polland)

Bamble kommune har fått innvilget dispensasjon fra hjorteviltforskriften § 18, med tillatelse til kvotefri jakt på hjortekalv i jaktsesongen 2024/2025.

Miljødirektoratet har delegert myndighet til kommunen til å sette vilkår for tildelingen av denne tillatelsen.

Etter grundige diskusjoner mellom administrasjonen og hovedutvalget for primærnæringen, har vi konkludert med at kvotefri jakt på hjortekalv forutsetter at valdet er med i en godkjent bestandsplan.

Derfor oppfordrer vi dere som ikke allerede er inkludert i eksisterende bestandsplaner og ønsker kvotefri jakt på hjortekalv, om å søke om å bli en del av et av de eksisterende bestandsplanområdene.

Søknadsfrist for endring/godkjenning av bestandsplaner er satt til 1. mai.

Vi vil også minne om følgende punkter angående tildeling og rapportering:

Jaktleder og jeger/jaktrettshaver

Jaktleder, ev. jeger/jaktrettshaver er ansvarlig for at alle felte kalver, uavhengig av kvote eller ikke, rapporteres i Hjorteviltregisteret eller i appen Sett og skutt. Ved spørsmål om registrering, kontakt Naturdata på support@naturdata.no eller telefon 74 33 53 10.

Valdansvarlig

Innsending av fellingsrapport er valdansvarlig sitt ansvar. Rapportering gjøres samlet for hele jakta, det vil si at alle kalver felt, uavhengig av tildelingsmåte, skal rapporteres til kommunen på fastsatt fellingsrapport eller elektronisk i Hjorteviltregisteret, www.hjorteviltregisteret.no.

Bestandsplaner

Vald i bestandsplanområder med godkjent bestandsplan får tildelt kvotefri jakt på hjortekalv for jaktåret 2024/2025. Vald i bestandsplanområder har normalt mulighet til å overføre fellingstillatelser mellom år i planperioden. Kommunen skal årlig vurdere uttak av de spesifikke kjønns- og alderskategoriene.

Bakgrunn for saken

Det er store hjortebestander i deler av landet, og i enkelte områder skaper dette betydelige interesse- og arealbrukskonflikter. Dette gjelder særlig blant aktivt næringsdrivende i landbruket langs kysten. For å begrense konflikten tilrettelegger Miljødirektoratet for kvotefri jakt på hjortekalv også i jaktåret 2024/2025. Direktoratet har i brev av 6. mars 2024 gitt nærmere informasjon om kommunenes mulighet til å søke på kvotefri jakt på hjortekalv inneværende jaktsesong.

Miljødirektoratets vurdering

Det er relativt liten jegerseleksjon når kalver felles under jakt, og vi kan derfor anta en jevn fordeling mellom hanndyr og hunndyr i uttaket. Et stort kalveuttak vil derfor ikke ha særlig påvirkning på kjønnssammensetning i bestanden etter jakt. Dersom mye kalv tas ut framfor eldre dyr, kan dette bidra til en høyere gjennomsnittsalder, noe som ofte er ansett som fordelaktig i bestandssammenheng. Vi bemerker likevel at i en situasjon hvor målet er bestandsreduksjon, må kalveuttaket komme som et tillegg til den målretta avskytingen av eldre alderskategorier som skal bidra til bestandsreduksjon.

En tillatelse til kvotefri jakt på hjortekalv gjelder i utgangspunktet innenfor grensene til den kommunen som søker. For vald med areal i flere kommuner, betyr dette at de berørte kommunene må avklare seg imellom om kvotefri jakt på hjortekalv skal gjelde i hele det grenseoverskridende valdet eller ikke.