På jobb for Bamble kommune i 46 år

Sist oppdatert: 22. mars 2024

Med en velformulert søknad i finslepen løkkeskrift, sikret 19 år gamle Mari-Anne seg fast jobb i Bamble kommune tilbake i 1978. Her har hun tilbragt hele sitt yrkesaktive liv.

Når Mari-Anne Hornsletten går av med pensjon denne uka, legger hun bak seg nesten femti år med lønnskjøringer i Bamble kommune. Fra den første tiden som kontorassistent i kommunekassa og fram til rådgiverstillingen i HR-avdelingen, har hun vært med på utallige omstillinger og utviklingsprosesser.

Positiv, energisk og dedikert. Usedvanlig kunnskapsrik og med høy arbeidskapasitet. Det er bare noen av karakteristikkene som går igjen når medarbeiderne beskriver Mari-Anne. Om hvordan hun har holdt engasjementet og motivasjonen oppe gjennom alle år, sier den nyslåtte pensjonisten:

- Oppriktig interesse for faget, gode kollegaer og lojalitet til arbeidsgiver. Jeg har alltid vært stolt av å jobbe i Bamble kommune. Selv om noen prosesser har vært krevende, har arbeidshverdagen min bestandig vært spennende og gøy. Da kommer engasjementet av seg selv.

Utrolig utvikling

Mari-Anne beskriver sine 46 år i kommunen som en reise på flere måter. Fra gamle lokaler i rådhuset ved torvet, til splitter nye kontorer på Nordens plass. Fra manuelle personalkort, håndskrevne regneark og treg postgang til dagens digitale flyt.

Sju ulike ordførere og seks rådmenn/kommunedirektører har kommet og gått mens Mari-Anne har stått ved sin lest. Et helt yrkesliv med erfaring, kunnskap og gode samarbeid forsvinner ut dørene på Bamble rådhus denne uka – sammen med en svært smittende latter.

Nåværende HR-sjef Tommy Tronrud var bare to år gammel da Mari-Anne først fikk jobb i Bamble kommune. Han var en av dem som takket henne for lang og tro tjeneste.