Stor interesse for energibesparende tiltak

Sist oppdatert: 21. mars 2024

Totalt 32 bedrifter har søkt kommunen om næringstilskudd til energibesparende tiltak.

ET VIDT SPEKTER: Det har vært søkere innen et vidt spekter av bransjer og næringer, og ikke minst gode og kreative ideer, sier næringskonsulent Marius Frost i Bamble kommune.

Tilskudd til varige tiltak

Bamble kommune har flere ganger oppfordret lokale bedrifter til å søke om tilskudd, etter at kommunestyret vedtok å bevilge 2,5 millioner kroner i tilskudd til varige energibesparende tiltak for næringslivet.

Etter søknadsfristen, var det kommet inn hele 32 søknader.

-Det viser at det er behov i næringslivet for en slik tilskuddsordning. Målet med tilskuddet er å redusere strømutgifter og sikre bruk av nye og mer energieffektive løsninger som vil vare, forklarer næringskonsulent Marius Frost i Bamble kommune.

Gode og kreative idéer

Frost forteller at søknadene inneholder alt fra energibesparende LED-belysning og mer energieffektive varmeovner til bytting av vinduer, lagerporter og installasjoner for bedre utnyttelse av varme fra kjøl og fryserom.

Søknadene har inkludert installering av mer energigjerrige varmepumper til at bedriften selv kan få utnytte den utømmelige energien ved ny montering av solcelleanlegg.

-Det har vært søkere innen et vidt spekter av bransjer og næringer, hvor det som saksbehandler har vært svært spennende å få ta del i søknadsbehandlingen av mange gode tiltak, og ikke minst gode og kreative ideer, forteller Frost.

Behandler for fullt

-Søknadsbehandlingen pågår nå for fullt for å gi alle søkere raskest mulig svar, legger han til.

Enkelte søkere er nå også ferdige med sine energieffektive investeringer med tiltak som vil gi store miljø og strømbesparelser i årene som kommer.