Vi trenger natteravner

Sist oppdatert: 20. mars 2024

Bamble kommune inviterer lag og foreninger til oppdrag som natteravner. Husk å søke innen 25. april.

Foto: Natteravnene

Natteravner i Bamble

Ditt lag eller forening vil få et tilskudd på kr 50.000 kr for 15 kvelder på oppdrag som natteravner.

Laget/foreningen må være registrert i frivillighetsregisteret og vite at vaktene vil bli bemannet.

Det må være 3 voksne som går natteravn hver kveld. Vi blir enige om kjernetid på kveld/natt.

Det er en fordel om de som får oppdraget kan være noe mobile på Langesundshalvøya.

Det kan være aktuelt å dele oppdraget i to mellom ulike lag/foreninger, om det er ønskelig.

Natteravners rolle

Å være natteravn handler om å være til stede for barn og unge når de ferdes ute på kveld- og nattestid, ta ansvar og vise omsorg. Når voksne er til stede der ungdommer ferdes virker det forebyggende og dempende på uønskede hendelser.

Natteravner observerer og hjelper, lytter og gir veiledning når barn og unge tar initiativ til det. Alvorlige hendelser skal henvises til foreldre, politi eller andre. Natteravnene vandrer alltid i grupper, aldri alene.

Det handler også om at vi sammen kan være med på å skape trygghet, trivsel og tilhørighet i vårt lokalsamfunn.

Bamble kommune har hovedsamarbeidsavtale med Tryg Forsikring/ stiftelsen natteravn. Avtalen gir natteravngruppen forsikring under ravningen.

Gjennom avtalen får gruppen det den behøver for å gå natteravn: varme jakker, refleksvester, førstehjelpspakker og sekker. Alt utstyr er merket med natteravnlogoen.

Les mer om ordningen på www.natteravn.no

Meld din interesse

Spørsmål kan stilles til SLT-koordinator Heidi Herum, tlf 93879275

Er det av interesse for ditt lag eller forening å ta dette oppdraget kan dere sende en e-post til: postmottak@bamble.kommune.no med kopi til HeidiTherese.Herum@bamble.kommune.no og merke mailen med Natteravn Bamble 2024.

Frist: 25. april 2024