Adressering

Kommunen har ansvar for å tildele offisiell adresse (veiadresse) til bygning som er planlagt brukt til boligformål, fritidsformål, næringsvirksomhet, eller offentlig eller publikumsrettet virksomhet.

Adressen skal tildeles senest sammen med igangsettingstillatelsen for byggetiltaket. Veiadresse er viktig for at nødetater, taxi, besøkende og andre kan finne fram på en rask og lettforståelig måte.

Prinsipper for adressering

Kommunen bruker kartverkets prinsipper ved tildeling av offisiell adresse.

  • Alle godkjente boenheter som har egen inngang, skal ha egen adresse.

  • Inngangen skal ha adresse til den veien den har adkomst fra.

  • Husnummer skal tildeles i stigende rekkefølge. Dersom bokstav benyttes, skal disse tildeles i alfabetisk rekkefølge.

  • Det benyttes oddetall på høyre side og partall på venstre side.

Mer informasjon om adressering finner du på Kartverkets nettside. 

 

Endring av adresse (omadressering)

Omlegging av veier og fortetting av boliger i eksisterende boligområder kan utløse behov for omadressering. Ofte kan dette bety innføring av bokstav i tillegg til husnummeret.

Årsaker til adresseendring kan være:

  • Godkjent atkomst til boligen er flyttet til en annen gate.

  • Det bygges flere hus i gaten eller ved fortetting i område.

  • Det er vanskelig for utrykningskjøretøy og besøkende å finne fram.

 

Saksgang ved tildeling og endring av offisiell adresse

Før kommunen tildeler eller endrer veiadresse, skal den som er registrert eier eller fester informeres og få mulighet til å uttale seg. Det sendes ut et forhåndsvarsel med 3 ukers frist.

Etter utgått frist blir ny offisiell adresse registrert i matrikkelen og adressevedtak og adressekart sendes til hjemmelshavere. Dersom adressen blir endret (omadressert), blir Folkeregisteret automatisk oppdatert med de nye adressene.

Folkeregisteret formidler adressen vider til offentlige institusjoner, banker, forsikringsselskaper, kraftselskaper mv. Posten blir informert om den nye adressen og trenger ikke egen melding.

Adressering er ikke gebyrbelagt.

 

Nytt veinavn / adressenavn

Utvalg for vei- og områdeadressering i kommunen vedtar nye veinavn ved behov. Dette kan være aktuelt når det bygges veier i nye utbyggingsområder eller når nye boliger bygges i tilknytning til eksisterende stikkveier og det ikke er ledige husnummer.  Skrivemåten avklares etter reglene i lov om stadnavn.

Les mer om lovverk og retningslinjer for adressenavn.

 

Bruksenhetsnummer (bolignummer)

Bruksenhetsnummer (bolignummer) er en del av den offisielle adressen. Dette benyttes når flere boenheter har samme inngang. Typiske eksempler på dette kan være boligblokker med felles inngang. Bolignummeret brukes da for å identifisere den enkelte leiligheten.

Klokkeprinsippet gjelder ved tildeling av bruksenhetsnummerering. Nummereringen i etasjen starter til venstre sett fra trappas øverste trinn og følger klokka mot høyre.

Les mer om bruksenhetsnummer på Kartverkets nettside.

Adressemerker

Eier, fester, beboer eller tiltakshaver skal merke bruksenhet som er tildelt egen offisiell adresse, med bruksenhetsnummeret. Merket skal settes synlig på eller ved inngangsdøren for bruksenheten.

Les mer om adressemerker på Kartverkets nettside.

 

Husnummerskilt

Ifølge matrikkelforskriften § 57(2) er eier, fester og tiltakshaver ansvarlig for at den enkelte bygning eller eiendom blir merket med husnummer (adressenummer). Skiltet skal plasseres synlig fra hovedvei eller atkomstvei. Det er eiers eller festers ansvar å merke bygning/eiendom med adressenummer ved tildeling av adresse eller ved omadressering. Skiltet bekostes av eier eller fester. Ved endring av adresse bekostes nytt standard skilt av kommunen.


Eks. Husnummerskilt med angivelse av størrelse

Husk at skiltet er der for at utrykningspersonell, drosjesjåfører, postbud og besøkende kan finne fram fort og enkelt.

 

Klagemulighet

Den som får tildelt adresse kan klage på tildelingen, jf. matrikkelloven § 46 første ledd bokstav f., jf. matrikkelforskriften § 22. Ved klage over tildeling eller endring av offisiell adresse, er klageretten begrenset til:

a. hvilken gate, vei eller liknende en bygning eller eiendom skal ha adresse til
b. hvilket adressetilleggsnavn eller matrikkeladressenavn som er tildelt adressen
c. feil tildelt adressenummer eller bruksenhetsnummer.

Det er 3 ukers klagefrist. Klageinstans er Statsforvalteren i Vestfold og Telemark. Eventuell klage skal først sendes skriftlig til kommunen.

Klage, forhåndsvarsel og underretning om vedtak m.m. Matrikkelloven § 46. 

Supplerende regler om klage m.m. Matrikkelforskriften § 22. 

 

Lover og forskrifter


Adresser til eiendommer og bygninger Matrikkelloven kapittel 4.
 

Offisiell adresse Matrikkelforskriften kapittel 12. 

 

 

 

 

Sist oppdatert: 13. juni 2024