Sammenslåing

Foto: Einar Teigen / Bamble kommune

Sammenslåing av tinglyste eiendommer

Eiendommer som ligger i samme kommune og har samme eier, kan slås sammen til en eiendom med ett gårds- og bruksnummer.

Eier du to eller flere eiendommer (matrikkelenheter) i samme kommune, kan du kreve å få dem sammenslått til én eiendom med ett gårds- og bruksnummer. Fester du to festegrunner (med hvert sitt festenummer) på samme bruksnummer, kan du kreve å få dem sammenslått til ett festenummer. Se nedenfor hvilke vilkår som må være oppfylt.

Les mer om sammenslåing av eiendommer hos Kartverket. 

Vilkår for sammenslåing
  • Det må være likt hjemmelsforhold (samme eier) på alle eiendommer som skal slås sammen.

  • Eiendommene bør grense til hverandre og utgjøre et sammenhengende areal (det kan gjøres unntak).

  • Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis det er heftelser som kan føre til prioritetskollisjon mellom panthavere.

  • Sammenslåing av festegrunn kan bare skje hvis festekontraktene er likelydende og festegrunnene ligger på samme grunneiendom

  • I noen tilfeller kreves det samtykke fra rettighetshavere.

 

Hvem kan søke?

Den som er hjemmelshaver (tinglyst eier) av eiendommene, kan kreve dem sammenslått til én eiendom.  Der et firma er eier må det vedlegges firmaattest som ikke er over 1 år og søknaden må underskrives av den som har signaturrett.

 

Slik søker du

Før du sender inn søknad, må du undersøke hva som er tinglyst i grunnboken

  • Sjekk om det er ulike heftelser som kan føre til prioritetskollisjon mellom panthavere. Heftelser kan enten slettes eller vike prioritet.

    Ta kontakt med panthaveren og be om at de sender inn melding om sletting eller prioritetsvikelse til kartverket. Dersom eiendommene har like heftelser eller er heftelsesfrie, vil det ikke føre til prioritetskollisjon.

  • Undersøk grunnboken om det er tinglyste heftelser som kan hindre sammenslåing. Dette kan f. eks være urådighet, borett, forkjøpsrett etc.

    Rettigheter som veirett, vannrett, parkering og lignende kreves ikke samtykke fra rettighetshaver. Heftelsen må enten slettes eller så krever det samtykke fra rettighetshaver.


Et samtykke kan være utformet slik:
«[Rettighetshaver xx] til tinglyst rettighet med dagboknummer [yy] samtykker til sammenslåing av <gbnr.> og  <gbnr.> i Bamble kommune.»

Har du spørsmål knyttet til tinglyste heftelser og bruksretter kan Kartverket kontaktes på telefon 32 11 80 00.

Følgende sendes inn til kommunen:

  • Fyll ut skjemaet Krav om sammenslåing av tinglyste matrikkelenheter.

    Det må oppgis på skjemaet hvilken eiendom som skal bestå etter sammenslåingen.  Den som er hjemmelshaver (tinglyst eier) av eiendommene, må underskrive.  Er det flere hjemmelshavere må alle underskrive.

  • Situasjonskart over eiendommene, som kan tas ut gratis fra kommunens webkart.

  • Samtykke fra eventuell rettighetshaver

  • Gyldig firmaattest dersom eier er et firma

 

Send søknad

Du kan sende inn søknaden enten via e-post til postmottak@bamble.kommune.no eller som vanlig post til:

Bamble kommune
Postboks 80
3993 Langesund

Du kan også levere søknaden fysisk på Servicetorget i Bamble rådhus, Kirkeveien 12, 3970 Langesund.

 

Saksbehandling

Geodata (oppmålingsavdelingen) behandler søknaden etter matrikkelloven.

  • Saksbehandler kontrollerer om vilkårene for sammenslåing er oppfylt.

  • Dersom vilkårene er oppfylt blir sammenslåingen registrert i matrikkelen.

  • Det sendes melding til Kartverket – tinglysing.

  • Når eiendommen er tinglyst sendes matrikkelbrev til eier(e) av den sammenslåtte eiendommen.

 

Saksbehandlingstid

Søknaden behandles fortløpende. Kommunen har 6 ukers frist fra vi har mottatt komplett søknad.

Hvis søknaden har mangler og vi ber om mer informasjon, vil tiden det tar fra vi etterspør informasjonen til søknaden er komplett, komme i tillegg.

 

Hva koster det?

Krav om sammenslåing er gebyrfritt både hos kommunen og tinglysingen.

 

Klagemulighet

Vedtaket (matrikkelføringen) kan påklages i henhold til Matrikkelloven § 46 og Forvaltningsloven kapittel IV til VI. En eventuell klage må fremsettes skriftlig til kommunen innen 3 uker etter at matrikkelbrev er mottatt. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.

Klage, sanksjoner, o.a. Matrikkelloven kapittel 9. 

Forvaltningsloven kapittel IV til VI

 

Lover og forskrifter


Sammenslåing av eksisterende matrikkelenheter Matrikkelloven § 18. 

Sammenslåing av eksisterende matrikkelenheter Matrikkelforskriften § 43.

 

 

 

 

 

Sist oppdatert: 30. juli 2024