Bamble bibliotek er demensvennlig

Sist oppdatert: 30. juni 2023

Demenskoordinator Olaf Moen håper flere vil følge deres eksempel, og inviterer til gratis kurs for både offentlige og private aktører.

I fjor høst inngikk Bamble kommune en historisk avtale med Nasjonalforeningen for folkehelse. Dette sparket i gang arbeidet som skal sikre bedre ivaretakelse av personer med demens rundt om i kommunen vår.

- Et demensvennlig samfunn er et godt samfunn for alle!

Det sier demenskoordinator Olaf Moen, som står i bresjen for prosjektet i Bamble. Han brenner for bedre tilrettelegging, service og forståelse for demente og deres pårørende.

- I kommunen vår er det anslagsvis 300 personer som har fått påvist demens i større eller mindre grad. Antallet er spådd å øke i årene som kommer. Det er derfor viktig å være oppmerksomme på hvordan vi best mulig kan inkludere og tilrettelegge for disse menneskene, sier Olaf.

Demensvennlig bibliotek

Denne uken var det blant andre ansatte ved Bamble bibliotek og litteraturhus som fikk sitt kursbevis. Biblioteksjef Margunn Haugland var rask med å melde interesse da tilbudet kom.

- Dette var viktig for oss å være med på. Biblioteket skal være et sted for alle, og det er klart vi ønsker å yte best mulig service til de som er innom oss. I dag fikk vi en påminnelse om hvilke enkle grep som skal til for å få til nettopp det, sier Margunn.

Kurset «Et mer demensvennlig samfunn», varer omtrent halvannen time og er helt gratis. Diplom og klistremerke deles ut som synlige bevis etter at minst halve staben har gjennomført opplegget. Olaf stiller med kunnskap, varme og godt humør, når det måtte være mest praktisk for den enkelte virksomhet.

- Jeg kommer gjerne på besøk og er fleksibel på tidspunkt. Det viktigste er at flest mulig gjennomfører kurset, sier demenskoordinatoren.

Alle som vil vite mer om kurset eller har spørsmål om demenssykdom, er velkommen til å kontakte Olaf Moen på e-post: olaf.moen@bamble.kommune.no

Foto: CLA