Bamble kirke åpner dørene

Sist oppdatert: 01. mars 2024

Søndag åpner en nyrenovert Bamble kirke endelig dørene for publikum.- Det blir en ordentlig gledens dag, sier varaordfører Lars Inge Rønholt.

GLEDER SEG: Varaordfører Lars Inge Rønholt er imponert over arbeidet som er gjort i Bamble kirke og gleder seg til gjenåpningen på søndag. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Et imponerende arbeid

Han var mektig imponert etter omvisningen i kirken i går.

-I den sammenhengen her så synes jeg at det er det som er det mest beskrivende ordet. Jeg er imponert over den innsatsen som både ansatte og håndverkere har gjort, imponert over den kunnskapen som faktisk mange har, og imponert over «gutsen» til de som har satt i gang med renoveringen. Det er storslagent dette her, sier varaordføreren begeistret.

-En nasjonal diamant

Bamble kirke har samlet folk i glede og i sorg helt siden 1845 da den ble bygget, og den betyr fortsatt mye for mange.

- Det er jo en av storstuene våre og, og det virkelig store kulturbygget, forklarer varaordføreren. Fra gammelt av var det jo også et landemerke da E18 gikk der.

Han nevner at mange da brukte kirken som utgangspunkt når de skulle omtale plasser, og refererte ofte til «før» eller «etter» Bamble kirke.

Kirkeverge Astrid Thomasberg understreker at selve bygget har betydning langt utover Bambles grenser.

-Bamble kirke er et veldig viktig bygg for oss lokale, men det er også en nasjonal diamant. Det er jo den første kirken i nygotisk stil som ble bygget i Norge, forklarer hun.

-En ordentlig gledens dag

I snart to og et halvt år har kirken vært gjenstand for omfattende restaurering og vært skjult bak stillas og presenninger.

Les mer og se bilder fra restaureringsarbeidet

På søndag er ventetiden endelig over. Gjenåpningen starter med en markering under gudstjenesten på søndag med blant annet varaordføreren til stede.

-Det er ufattelig moro å kunne gjenåpne det største kulturbygget vi har her i Bamble, sier varaordføreren.

-Det vil nok være en glede for veldig mange å få gjensyn med kirka si. Det blir jo en ordentlig gledens dag, sier han.

ER SPENT: Kirketjener Kristian Finnmark er spent før åpningen og tror det blir en høytidelig gudstjeneste med mange følelser. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Yrkesstolthet og ferdigheter

En annen som er minst like imponert over det enorme arbeidet som er lagt inn i restaureringen av Bamble kirke, er kirketjener Kristian Finnmark, som har fulgt restaureringen fra dag til dag.

-Det er jo mange faggrupper som har vært inne og hver og en av de har sin yrkesstolthet og ferdigheter som er så enormt bra. Hvordan de klarer å være så nøye og effektive samtidig, og at de klarer å holde den produksjonen, det er jeg veldig imponert over, forklarer Kristian.

Kristian nevner for eksempel at det ikke ble brukt maskeringstape da hele kirken nå ble malt. Det sier noe om ekspertisen som har vært involvert. Alle små detaljer har blitt malt med nøyaktig presisjon.

Og laftearbeidet er jo i en klasse for seg, legger han til.

En spesiell gudstjeneste

Han legger ikke skjul på at det blir stort å kunne åpne kirken igjen, og at gudstjenesten på søndag blir utenom det vanlige.

-Jeg er veldig spent for det blir en veldig høytidelig gudstjeneste. Det kommer til å bli veldig mye følelser, tror jeg, blant folk som kommer til og ser kirka for første gang. Når det faktisk er gudstjeneste og du hører kirkeklokkene igjen, det tror jeg blir stort.

Det er plass til 330 personer i Bamble kirke, og Kristian håper på et godt oppmøte. Selv tipper han at 270 personer vil møte opp til gudstjenesten på søndag. Om han får rett, vil vise seg.

Søndag vil likevel være selve begynnelsen på feiringen av Bamble kirke. Det vil være mange muligheter utover uken til å besøke kirken for store, og for små.

Flere bilder fra Bamble kirke

Hele programmet ser du her:

Søndag 3. mars Åpningsgudstjeneste kl. 11.00

Endelig skal vi få feire gudstjeneste i kirken vår igjen.  Denne dagen blir det fest. En gruppe fra Bamble Brass spiller. Menighetens nystartede mannskor synger. Alle prestene i Bamble kommune sammen med prosten deltar. Ordføreren og kirkevergen kommer med hilsener. Kirkekaffe på menighetshuset.

Tirsdag 5. mars Temakveld: «kjerka vår» kl. 19.00

Kirketjener Kristian Finmark vil med bilder fortelle om hvordan restaureringa av kirken har foregått. Mannskoret blir med å synger.

Etter samlingen i kirken inviterer fellesskapskveld-komiteen til kveldsmat på menighetshuset. Hvor det også blir Quiz v/ Hans Per Heistad.

Onsdag 6. mars Åpen kirke kl. 13.00 – 18.00

Da har du mulighet til å komme å se hvor fin kirken har blitt. Du kan gå rundt og se, bli forklart hva som er gjort, ta en liten titt i det nye «museet» som er laget. Det blir kjentfolk i kirka som kan svare på spørsmål og fortelle.  Det blir også mulighet til å få seg en kaffekopp bak i kirken denne dagen.

Torsdag 7. mars Konsert med Lewi Bergrud kl. 19.00

En konsert med Lewi Bergrud er en eksplosjon av energi og uventede overraskelser. Dette kombinert med et personlig og ekte ønske om å formidle håp, trøst og godhet gjør at du vil oppleve at både hårene reiser seg og tårene triller. Etter konserten blir det kaffe og litt å bite i på menighetshuset.

Fredag 8. mars Credo spesial kl. 19.00

Ungdommer fra 8. klasse og oppover inviteres til uformell samling.
Det blir gratis pizza og garantert god stemning.

Lørdag 9. mars Jubel-lørdag kl. 12.00 til 15.00

Vi starter med et smell i kirken kl. 12.00. Der kommer det til å skje litt forskjellige ting for liten og stor. Det blir teater, sang, overraskelser, sporlek i kirken og mye mer. Ute blir det mange forskjellige aktiviteter, bl.a. bruskassestabling, 4 mannsski, aking, forskjellige blinker. Det blir premier til alle barn som deltar.

På menighetshuset vil diakoniutvalget sørge for at det bli mat og kaffe til alle. Jan Erik Larsen vil være konferansier både ute og inne denne dagen.