Grønt lys for utbygging av Frier Tråk

Sist oppdatert: 21. mars 2024

I dag kom nyheten om at kommunaldepartementet har godkjent reguleringsplanen for industriområdet Frier Tråk. - Vi er veldig glad i dag, sa ordfører Jon Pieter Flølo.

STOR NYHET: Stortingsrepresentant Åslaug Sem-Jacobsen og fylkesordfører Sven Tore Løkslid kom med en god nyhet i dag som vil være av stor betydning for industriveksten i Bamble. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Det var stortingsrepresentant Åslaug Sem-Jacobsen (SP) som sammen med fylkesordfører Sven Tore Løkslid meddelte nyheten som mange har ventet lenge på.

-Det er jo veldig hyggelig å kunne si at det handler om utvikling av både Bamble og Telemark, og ikke minst av Frier Tråk, og som det nå har kommet en avklaring på, begynte fylkesordføreren før han gav ordet til stortingsrepresentanten.

-Kommunaldepartementet har bestemt seg for at de gir tilsagn til den reguleringsplanen som kommunen har fremmet, fortsatte Åslaug Sem-Jacobsen.

-Yes, utbrøt tidligere ordfører Hallgeir Kjeldal. Flere av de fremmøtte klappet for avgjørelsen som kommunaldepartementet har fattet.

Kommunal- og distriktsdepartementet har godkjent reguleringsplanen for Frier Tråk i Bamble kommune. Planen åpner for etablering av viktig grønn industri, og kan ha stor samfunnsmessig betydning lokalt og nasjonalt, bekrefter pressemeldingen på regjeringens sider.

Les mer om avgjørelsen her

Svært fornøyd

-Det er da godkjent, og det betyr mye for fylket og ikke minst for den industrihistorien som ligger i Grenland, og området og utviklingen av den, sa fylkesordføreren.

Ordfører Jon Pieter Flølo som av personlige årsaker hadde kommet hjem tidligere fra sin planlagte ferie, var svært fornøyd med kommunaldepartementets avgjørelse.

-Vi har faktisk veldig god grunn til å feire nå. Ikke bare vi og alle innbyggerne, men også hele Grenland. Dette har jo vært en lang sak. Nå er den sluttført med et veldig godt resultat for Bamble kommune og industrien i Grenland, sa han.

- Saken viser at lokaldemokratiet fungerer og det er slik det skal være, sa han fornøyd.

-Det går nesten ikke an å understreke hvor viktig det er å få dette her på plass for hele Grenland og utviklingen totalt sett. Vi er veldig glad i dag og veldig stolte, sa ordføreren.

En lang prosess

Det var i slutten av februar i fjor at Bamble fikk et sjeldent besøk av statssekretær Kjersti Bjørnstad som kom på befaring sammen med en rekke representanter.

Les saken: Statssekretær på befaring

Bakgrunnen for besøket var en innsigelse fremmet av Statsforvalterens miljøavdeling vedrørende den vedtatte reguleringsplanen for industriområdet Frier Tråk.

Det var i forkant gjort forsøk på å komme frem til løsning i saken via mekling mellom kommunen og Statsforvalteren, uten at man hadde kommet til enighet. Saken ble derfor oversendt til Kommunal- og distriktsdepartementet for en endelig avgjørelse.

Avgjørelsen skulle komme etter ca. et halvt år, men lot vente på seg. Først i dag kom nyheten om at kommunaldepartementet godkjenner reguleringsplanen for Frier Tråk i sin helhet.

Flere bilder