Bekymringsmelding

Er du bekymret for et barn eller en ungdom, skal du kontakte barnevernet. Barn og ungdom kan selv ta kontakt med oss. 

Her kan du lese mer om meldeplikt

 Slik melder du fra til barnevernet

Meldeskjema for privatpersoner

Digitalt skjema for bekymringsmelding (for privatpersoner)


Vi anbefaler at du bruker det digitale skjemaet for sikker og effektiv innmelding til barnevernstjenesten.
Dersom du ikke har mulighet til å bruke det digitale skjemaet, eller hvis du vil være anonym overfor barnevernet eller overfor familien, kan du laste ned et meldingsskjema som du fyller ut.

Skjemaet sendes til:

Bamble kommune v/ barne- og familievern
Postboks 80
3993 Langesund

Last ned meldeskjema (DOCX, 20 kB)

Meldeskjema for offentlig ansatte eller fagpersoner

Digitalt skjema for offentlig ansatte og fagpersoner med meldeplikt

Dette skjer når du melder fra

Vi vil i løpet av en uke avklare om det du er bekymret for er noe som må følges opp. Dersom meldingen kan gi grunnlag for hjelpetiltak, starter barneverntjenesten en undersøkelse.
Offentlige instanser som melder bekymring, har krav på tilbakemelding fra barneverntjenesten. Tilbakemeldingen skal opplyse om bekymringsmeldingen fører til undersøkelse, og om undersøkelsen henlegges eller fører til tiltak.
Private som sender bekymringsmelding kan ikke gis slik informasjon.

Formålet med barnevernets undersøkelse

Når barn på grunn av forholdene i hjemmet eller av andre grunner har særlig behov, skal det settes i verk tiltak for barnet og familien. Tiltakene skal ha barnets beste som målsetning, og kan dreie seg om hjelpetiltak, adferdstiltak og omsorgstiltak.

Saksbehandlingstid

Lov om barneverntjenester gir frister for saksbehandlingstid:
•    Avklaring av melding: 1 uke
•    Undersøkelse: 0 - 3 måneder. I særlige tilfeller inntil 6 måneder.