Trygt og godt skolemiljø

Alle elever har rett til å ha det trygt og godt på skolen. Det betyr et miljø som fremmer helse, trivsel og læring . 
I Bamble kommune har vi nulltoleranse for mobbing, krenkelser, trakassering og diskriminering. Alle skolene jobber aktivt for at elevene skal ha et godt miljø.

Skoleregler for Bamble-skolen (LINK)

Du vet best hvordan du har det

Verken rektor, lærere eller andre elever kan vite bedre enn deg hvordan du har det på skolen. Si fra hvordan du føler det! Si også fra hvis du tror at andre elever ikke har det bra.

Hva kan du gjøre hvis skolemiljøet ikke er godt nok?

Både du som elev og foreldrene dine har rett til å be skolen sette i gang tiltak for at skolemiljøet skal bli bedre. Det er frivillig å komme med forslag til hva skolen bør gjøre.

De ansattes handlingsplikt

Alle som jobber på skolen, har plikt til å følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø, og å gripe inn mot krenkelser dersom det er mulig.
Alle ansatte som arbeider på skolen, skal varsle til rektor dersom de får mistanke om eller har kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø.


Hva skal rektor gjøre?

Det er viktig at rektor tar de som sier fra, på alvor. Rektor har ansvaret for at skolen gjør noe for å stoppe det som skjer.
Rektor skal også si fra til foreldre om det som har skjedd.

Hvis du eller foreldrene dine sier fra om noe, eller ansatte på skolen varsler rektor om at de har mistanke om at noe har skjedd, skal skolen så fort som mulig undersøke saken.

Når skolen undersøker saken, må de snakke med dem som saken gjelder. Det betyr at de både skal snakke med deg som har opplevd deg krenket, og de skal snakke med dem som man mistenker utsetter andre for krenkelser. Alle barn og unge har en rett til å bli hørt i saker som angår dem og få gi uttrykk for sin mening, og det gjelder også i saker som handler om skolemiljøet.

Dersom undersøkelsene viser at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, skal skolen sette inn tiltak som bidrar til å skape et trygt og godt skolemiljø. Det kan være tiltak som retter seg mot én eller noe få elever, det kan være tiltak som retter seg mot grupper eller en hel klasse. Det kan også være tiltak som skal gjelde for hele skolen. Ofte vil skolen velge å sette inn en kombinasjon av flere typer tiltak. Skolen har plikt til å vurdere hva som er elevenes beste.

Skolen har plikt til å lage en skriftlig plan for arbeidet med å gjenopprette et trygt og godt skolemiljø for deg. Skolen har også plikt til å følge med på om tiltakene de har satt inn, virker. Skolen kan ikke avslutte dette arbeidet før du har et trygt og godt skolemiljø igjen.

Nyttige nettsider

•    Informasjon og veiledning om mobbing fra Udir
•    Se artikkel 3 og 12 i Barnekonvensjonen
•    Opplæringsloven kapittel 12