Hva tilbyr vi?
Vi tilbyr blant annet:
• Omsorg, stell og pleie ved sykdom eller nedsatt helse
• Helsefaglige observasjoner og vurderinger
• Hjelp med legemiddelhåndtering
• Matlaging og personlig hygiene
• Hjemmebehandling og sårstell
Vi jobber forebyggende for å redusere risikoen for fall, underernæring og andre helseutfordringer. Målet er å støtte deg i å mestre hverdagen, slik at du kan bo trygt og godt hjemme så lenge som mulig.
Slik søker du
For å søke om helse- og omsorgstjenester i Bamble kommune, fyller du ut et skriftlig søknadsskjema.
Her beskriver du:
• Din helsetilstand
• Hvilke utfordringer du har
• Hva du klarer selv
Ønsker du at noen skal søke på dine vegne, må du legge ved fullmakt eller fremtidsfullmakt.
Søknad om helse- og omsorgstjenester
Saksbehandling
Når vi mottar søknaden, vil en saksbehandler kontakte deg for å kartlegge ditt behov. Dette kan skje via hjemmebesøk eller samtale. Pårørende kan gjerne delta.
Vi vurderer søknaden individuelt og innhenter nødvendige opplysninger fra helsepersonell du har hatt kontakt med – med ditt samtykke.
Du får et skriftlig vedtak som beskriver:
• Hvilke tjenester du får
• Hvor ofte du får hjelp
• Målet med hjelpen
• Eventuell egenbetaling
Du har rett til å klage på vedtaket innen 4 uker.
Ved akutte behov kan tjenester startes raskt, før vedtak er klart.
Har du spørsmål?
Bamble hjemmetjeneste
Besøksadresse: Herreveien 2b, 3962 Stathelle
Postadresse: Bamble kommune, Helse og Omsorg, Postboks 80, 3993 Langesund
Telefon: 35 96 54 40
Vakttelefon: 90 17 01 44
Telefonen er betjent alle dager i disse tidsrommene:
Kl. 07:00-08:00
Kl. 11:30-12:30
Kl. 17:00-18:00
Vakttelefonen bør kun benyttes til korte og viktige beskjeder. Hvis du mottar hjelp fra Hjemmetjenesten og trenger rask helsehjelp ber vi deg bruke trygghetsalarmen.
Lover og regler
Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) - Lovdata § 2-1 a
Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) - Lovdata § 3-1, § 3-2 første ledd nr 6, bokstav a