Seksjonering er å dele opp en eller flere bygninger i eierseksjoner, slik at flere kan eie hver sin del av bygningsmassen på eiendommen.
Seksjonering egner seg for oppdeling av boligblokker, horisontaldelte to- og firemannsboliger, og næringsbygg i flere etasjer med forskjellig brukere av etasjen (f.eks. boligformål og næringsformål).
Dersom bygget er en vertikaldelt tomannsbolig med hver sin atkomst, bør man vurdere fradeling av eiendom i stedet.
Les mer om seksjonering på Kartverkets nettsider.
Vilkår for seksjonering
- En seksjonering kan kun omfatte en eiendom, og hele eiendommen med alle bygningene må være med i seksjoneringen.
- Hver boligseksjon skal være lovlig etablert boenhet etter plan- og bygningsloven og ha stue, kjøkken, bad og wc i hoveddelen.
- Hver seksjon skal ha enerett til å bruke en bruksenhet.
- Hver seksjon skal ha en fast sameiebrøk.
- Bruksenhetens hoveddel skal være klart avgrenset og sammenhengende del av bygningen og ha egen inngang.
- Arealer som flere seksjonseiere trenger tilgang til og arealer som etter plan- og bygningsloven er avsatt til felles uteoppholdsareal, skal seksjoneres som fellesareal.
Eksempler på arealer som må være fellesareal: felles adkomstarealer, trappehus, heis, søppelrom, felles stoppekran, felles sikringsskap m.m. Stoppekraner, varmtvannsberedere og sikringsskap til hver enkelt leilighet, må enten ligge på fellesareal eller inne i den enkelte seksjon. - For nye bygg kreves det godkjent rammetillatelse. Det anbefales likevel at innsendingen avventes så lenge som mulig. Erfaringsmessig dukker det ofte opp ønsker om endringer av gitt rammetillatelse under detaljprosjekteringen eller oppstarten av byggearbeidet. Om seksjoneringen skjer for tidlig, vil det være vanskelig å få gjennomført slike endringsønsker.
Hvem kan søke?
Det er hjemmelshaver av eiendommen som kan søke om seksjonering. Dersom du signerer søknaden på vegne av hjemmelshaver, må du legge ved en fullmakt. Fullmakten må være original eller bekreftet rett kopi, se informasjon fra Kartverket om fullmakt.
Advokat trenger ikke å levere fullmakt. I tilfeller hvor det er et firma som er eier av eiendommen, må rekvisisjonen signeres i samsvar med firmaattesten.
Slik søker du
Søknad om seksjonering må innsendes i 2 eksemplarer. Søknadsskjema og veiledning finner du her.
Følgende vedlegg må innsendes sammen med søknaden:
- Situasjonskart (2 eksemplarer) som viser eiendommens grenser og bebyggelse. Dette kan tas ut gratis fra kommunens webkart.
- Plantegninger (2 eksemplarer) for alle etasjer, inklusive kjeller og loft. Plantegningene må være tydelige og i god kvalitet og i A4-format.. Plantegningene må angi grensene for bruksenhetene, seksjonsnumre, og bruken av de enkelte rommene (for eksempel kjøkken, bad, stue, soverom etc.).
Arealer som flere seksjonseiere trenger tilgang til, må markeres som fellesareal. Dette kan være felles inngang og trapperom, heis, fellesareal i underetasje etc. Hvis deler av bebyggelsen skal være tilleggsdel til seksjonen, må du markere dette i plantegningene.
En tilleggsdel for bygning er et rom som ikke har direkte adkomst fra hoveddelen til seksjonen, f eks. utvendig bod, frittstående del av garasje eller carport. Plantegningene må i tillegg ha oppgitt målestokk eller utvendig lengde og bredde på bygget, gårds- og bruksnummer og dato. - Vedtekter (1 eksemplar). Alle sameier må ha vedtekter og de skal innsendes i ett eksemplar. Minstekravet er at vedtektene skal inneholde kommunenavn, gårds- og bruksnummer og eventuelt festenummer. De skal også fastsette hvor mange styremedlemmer sameiet har.
Dersom det i byggetillatelsen er krevd opparbeidet parkeringsplasser for personer med nedsatt funksjonsevne, må sameiet sine vedtekter sikre at parkeringsplassene gjøres tilgjengelige for disse, jfr. eierseksjonsloven §26. Vi anbefaler å lage vedtekter som inneholder mer en minstekravet. - Firmaattest (1 eksemplar) dersom hjemmelshaver er firma.
- Rekvisisjon av oppmålingsforretning dersom bruksenheten(e) skal ha utendørs tilleggsarealer (1 eksemplar). Les mer om Seksjonering av uteareal.
- Hvis det er tinglyst en urådighet på eiendommen må det sendes inn et samtykke til seksjoneringen fra urådighetsinnehaveren (1 eksemplar). Samtykket må ha original signatur. Alternativt kan heftelsen slettes.
Les mer om å slette fra grunnboken på Kartverkets nettside.
Send søknad
Søknaden må ha originale underskrifter, og kan derfor ikke sendes digitalt. Søknad og vedlegg sender du i to eksemplarer, hvor minst ett eksemplar har originale underskrifter. Vi ber om at søknaden kun sendes pr. post, og ikke på e-post i tillegg.
Bamble kommune
Postboks 80
3993 Langesund
Du kan også levere søknaden fysisk på Servicetorget i Bamble rådhus, Kirkeveien 12, 3970 Langesund.
Saksbehandling
- Kommunens saksbehandling går m.a. ut på å kontrollere at angitt bruk av eiendommen er i samsvar med gjeldende reguleringsplan eller annen arealplan. Alle nye seksjoner skal ha egen inngang. Ved nye boligseksjoner skal disse ha eget kjøkken og bad/WC. Videre vil vi se til at alle fellesfunksjoner blir plassert på fellesareal og at bruksenhetene generelt får en formålstjenlig avgrensning. Det gis skriftlig tilbakemelding til rekvirent dersom den inneholder mangler.
- Gjelder seksjoneringen eksisterende bygning, kan det bli nødvendig med befaring for å kontrollere at vilkårene er til stede og for å være sikre på at tegningene viser bygget slik det er i dag.
- Dersom søknaden er komplett og oppfyller vilkårene, utsteder byggesaksavdelingen seksjoneringsvedtak. Det gis tre ukers klagefrist på seksjoneringsvedtaket.
- Kommunen fører seksjoneringen inn i matrikkelen straks det er gitt seksjoneringsvedtak.
- Er det søkt om uteareal til eierseksjon, må det holdes oppmålingsforretning før seksjoneringen kan registreres i matrikkelen.
- Melding til tinglysing og seksjoneringsdokumenter sendes til Kartverket for tinglysing, når klagefristen på seksjoneringsvedtaket er utgått.
- Når seksjoneringen er tinglyst og dokumentene er kommet i retur fra tinglysingen, utstedes det matrikkelbrev. Matrikkelbrev og tinglyste seksjoneringsdokumenter sendes til rekvirenten.
Saksbehandlingstid
Søknaden behandles så raskt som mulig. Etter reglene i eierseksjonsloven må saken være ferdig behandles innen 12 uker. Tid for tinglysing og klagefrist på 3 uker, kommer i tillegg.
Er det rekvirert oppmåling av uteareal kommer 16 ukers frist i tillegg. Om vinteren kan det være vanskelig å få gjennomført oppmålingsforretning på grunn av klimatiske forhold. Tidsfristen oppgitt ovenfor løper derfor ikke i perioden 1. desember til 1. april.
Hvis søknaden har mangler og vi ber om mer informasjon, vil tiden det tar fra vi etterspør informasjonen til søknaden er komplett, komme i tillegg.
Hva koster det?
Eierseksjonering kapittel 4
Er det rekvirert oppmåling av uteareal kommer gebyr for oppmålingsforretning i tillegg:
Oppmåling av uteareal på eierseksjon Kapittel 5 – Matrikkelarbeid §5-6.
Lokal forskrift for gebyrer etter plan- og bygningsloven, eierseksjonsloven, matrikkelloven, forurensingsloven, konsesjonsloven og jordloven
Vi sender faktura til den som står oppført som innsender i søknadens punkt 1 (søker). Når det er lagt ved et følgebrev sammen med søknaden, sender vi fakturaen til den som har signert følgebrevet. Faktura sendes ut etter tinglyst seksjonering.
Klagemulighet
Klage på kommunens vedtak om seksjonering
Kommunens vedtak kan påklages til departementet. En eventuell klage må fremsettes skriftlig til kommunen innen 3 uker etter at underretting er mottatt.
Forvaltningsloven kapittel IV til VI
Lover og forskrifter
Eierseksjonsloven Kapittel II og III