Høytidelig gjenåpning

Sist oppdatert: 05. mars 2024

Nærmere 300 personer var til stede under gjenåpningen av Bamble kirke på søndag. Her kan du se bilder fra festgudstjenesten.

FULLSATT KIRKE: Mange tok turen til Bamble kirke søndag for å få med seg gjenåpningen. (Foto: Knut Inge Tokheim)

Etter å ha gjennomgått en omfattende renovering i to og et halvt år, ble Bamble kirke endelig vist frem under søndagens festgudstjeneste. Totalt 287 personer deltok på den høytidelige gjenåpningen.

LEDET PROSESJONEN: Seremonien ble innledet ved at klokker Amund Bjurholt Johnsen ledet prosesjonen gjennom kirkerommet. (Foto: Knut Inge Tokheim)

Varaordfører Lars Inge Rønholt representerte kommunen ved åpningen og la vekt på kirkens betydning i talen sin. Han omtalte Bamble kirke som kommunens viktigste kulturbygg.

Restaureringsarbeidet av kirken ble langt mer omfattende enn først antatt, og kommunestyret bidro med totalt 42 millioner kroner for å sikre at kirkebygget ble satt i stand for kommende generasjoner.

Les Bamble kirke åpner dørene

Les mer og se bilder av restaureringsarbeidet

OVERRAKTE GAVE: Varaordfører Lars Inge Rønholt overrakte gave fra kommunen til menighetsrådets leder Turid Bredsand. Kirkeverge Astrid Thomasberg (til venstre) fikk ros for sitt arbeid med restaureringsarbeidet gjennom flere år. (Foto: Steinar Hansen)

Festgudstjenesten ble ledet av sokneprest Thorild Svanemyr.

Det var musikalske innslag fra Bamble brass, og fra et nytt mannskor som består av medlemmer med tilknytning til kirken. Deres aller første opptreden var under musikalsk ledelse av organist Kirsten Holmbakken. De sang blant annet en nyskrevet sang, diktet og komponert av kommunens representant i fellesrådet, Magnar Kleiven.

Foto: Knut Inge Tokheim

Se bilder fra gjenåpningen