Velkommen til Stokkevannet barnehage
Barnehagen åpnet i 2003 og har ca 50 barnehageplasser. Vi har 3 aldersinndelte avdelinger i barnehagen; Andungen (1-2 åringer), Beveren (2-3 åringer) og Gjedda (4-5 åringer).
Barnehagen ligger på Rugtvedt boligfelt. Åpningstidene våre er 06.45-16.45.
Vi har et stort og variert uteområde i barnehagen. Her kan barna få utfolde seg fysisk ved blant annet å klatre, sykle, huske, spille fotball/basket og ake. Barnehagen har et skogsområde innenfor gjerdet hvor vi blant annet har gapahuk, balanseløype og mulighet til å plukke bær på sommeren. De minste barna har et stort uteområde på baksiden av barnehagen som er spesielt tilpasset deres alder. Her er det klatrestativ, små husker, flere sandkasser og en liten akebakke på vinterstid.
Barnehagen har et flott nærmiljø med fine turmuligheter, både i skogen og nede ved Stokkevannet. Vi har kort vei til Rugtvedt skole hvor vi blant annet kan leke på fotballbanene, løpe på løpebanen og leke på uteområdet til skolen. Skolen gir oss også mulighet til å benytte gymsalen deres en gang i uken.
Personalgruppa består av 13 kompetente og engasjerte ansatte med styrer, pedagogisk ledere, assistent og fagarbeidere. Vi vurderer og videreutvikler vår egen praksis gjennom både systematiske og mer spontane refleksjonsprosesser. Vi vet at personalet er nøkkelen til å gi barna og foreldre et godt pedagogisk tilbud i barnehagen. Gjennom god kommunikasjon og samhandling legger vi til rette for barns trygghet, lek og opplevelser.
Kontaktinformasjon
Styrer: Eline Marthinsen
Besøksadresse: Europaveien 147, 3962 Stathelle
Postadresse: Europaveien 147, 3962 Stathelle
Telefon: 35 97 65 60
E-post: stokkevannet.barnehage@bamble.kommune.no
Avdelinger:
Andungen: 455 07 786
Bevern: 455 07 784
Gjedda: 455 07 782
Slik er oppstart og tilvenning hos oss
En av de største overgangene i et barns og en families liv er å starte i barnehagen. Når et barn skal begynne hos oss, blir familien invitert på besøk i forkant av selve oppstarten. Familien får treffe den som skal være primærkontakten til barnet. Hvordan tilvenningen til barnehagen vil foregå varierer fra barn til barn. Denne prosessen avtales underveis i dialog med foresatte.
Tilvenningstiden i barnehagen er viktig for at barna skal trives. Vi legger til rette for at både barn og foreldre skal føle seg trygge og få en så god start som mulig i barnehagen og på nye avdelinger.
Dette gjør vi ved:
• Besøksdager blir satt opp for nye barn og foresatte på våren før sommerferie.
• Pedagogisk leder/barnehagelærer på avdelingen har oppstartsamtale med nye foreldre og oppfølging for å høre hvordan tilvenningen har vært for barn og foreldre i hjemmet og i barnehagen.
Barnehagens egenart
Vi i barnehagen ønsker å være med på å tidlig i livet utjevne sosiale ulikheter for barn i barnehagealder. Dette mener vi at vi gjør, ved å tilby helsefremmende barnehagehverdager for alle barn uansett.
Fysisk aktivitet har gjennom flere år vært med å prege vår egenart – og det vil det fortsette å være. Vi har erfart hvilken positiv betydning det har for barn å lære, oppleve og sanse gjennom bevegelse.
Målet vårt er at alle barna skal være i fysisk aktivitet hver dag.
For å oppnå dette bruker vi aktivt det flotte uteområdet vi har i og rundt barnehagen. Barnehagen har blant annet; Kjøpt inn kiter som barna kan bruke sammen med voksne, faste turdager, sykkeldager, ski og akedag, og egen aktivitetsdag - dette er dager hvor barna får prøve ut ulike fysiske aktiviteter. Vi har mulighet til å låne skolens gymsal gjennom året, samt fotballbaner og løpebane i nærheten av barnehagen. Vi gjennomfører tur med 4 åringene for å klatre i Skjærgårdshallen.
Vi tilrettelegger også for varierte fysiske aktiviteter inne, og har blant annet et fellesrom med klatrevegg. I denne klatreveggen får barna, helt fra de er små, prøve å ha på seg klatreutstyr og klatre. Sammen med klatreveggen har vi en ribbevegg, liten trampoline, balansebommer, hinderløyper og tjukkas på fellesrommet. Vi bruker «minirøris» aktivt gjennom året som er bevegelse til musikk.
Vi er med på et felles prosjekt i Bamble kommune som heter "Liv og røre". Prosjektet legger vekt på bevegelsesglede og matglede. Barn lærer naturlig gjennom bevegelse og sansing. Det danner basis for mange ulike ferdigheter og er viktig for leken og den sosiale utviklingen.
Tidlig introduksjon til helsefremmende måltider og matlagning i barnehagen er med å skal gi barnet grunnlag for å utvikle matglede og sunne helsevaner.
Når barnehagebarn tilbys mat i barnehagen, får alle barn tilbud om den samme maten, dette uavhengig av foresattes sosioøkonomiske posisjon eller deres økonomiske/finansielle ressurser. Barnehagen blir med andre ord, en nøytral arena med en unik mulighet til å redusere sosiale ulikheter i barnas helse ved å tilby sunn, næringsrik og variert mat. Samtidig som vi følger retningslinjene for mat og måltidene i barnehagen og de nasjonale kostrådene.
Hos oss har vi kokkeskolen for de største barna og rykende fersk varmlunsj fredager.
Glede og humor er en viktig trivselsfaktor som vi ønsker skal prege vårt miljø og brukes i vår dialog. Ved å være aktivt til stede for barna, ønsker vi å skape gode og omsorgsfulle relasjoner mellom barn og personale. Dette kan styrke barns sosiale kompetanse. Det er viktig for oss å være bevisste på hvordan vi snakker med barna, og hvordan våre valg av ord påvirker barna.
Barnehagen på sosiale medier
Visjon
De kommunale barnehagene og grunnskolene i Bamble er opptatt av å skape et helhetlig oppvekstmiljø for barn og unge i kommunen. Vår felles visjon er: «Åpner dører for verden og framtida».
Vi gir hvert enkelt barn tid, omsorg og respekt.
Barna skal bli møtt med respekt og som et enkeltindivid. De skal føle seg verdsatt, inkluderte og trygge. Dette krever at vi ser hvert enkelt barn og har et godt samarbeid med barnets hjem.
Barnet skal få undre seg og stille spørsmål, søke opplevelser og gjøre erfaringer. For en livslang læring er det viktig at barnet får bekreftelser og utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner.
Danning er et sentralt begrep i rammeplanen. For oss betyr danning sosialisering inn i et fellesskap. Barnet skal oppleve å bli akseptert for den de er. Det skal oppleve at det har en betydning for et fellesskap, samtidig som barnet får erfaring med å tilpasse seg andre.
I barnehagen synliggjør vi dette gjennom å møte barnet med den kompetansen barnet innehar. Pedagogikken oppstår i de her og nå situasjonene vi møter barnet. Barns uttrykk for inntrykk kan være inngangsporten til et godt selvbilde og følelsen av å mestre, å møte barn med anerkjennelse på dette vil legge grunnlaget som skal vare livet ut. Dette er en stor del av barnets danning. Danning er en livslang læringsprosess som skal vare livet ut.
Personalet har kunnskap om, og en bevissthet rundt relasjonsbygging og viktigheten av gode samspill. Sammen med barna er vi opptatt av å etablere en kultur som fremmer inkludering, trivsel, lek og læring.
Samarbeidsutvalg
SU foreldrerepresentanter: Hedvig Tangen Hansen, Henriette Nilsen Langmyr (SU leder), Malene R. Olsen.
SU ansattrepresentanter: Karl Isak Karlsen, Marianne Bjerva og Ann Lisbeth Polland
Sekretær SU: Eline Marthinsen (styrer)